fredag 14 september 2012
Första inlägget i Oscars Oas; Keep it simple!
För mig handlar cross om enkelhet. Cross är lätt att börja med, då banorna inte ska innehålla nämnvärt mycket tekniska svårigheter som i MTB och det går inte sådär ruskigt fort som i LVG. Cross kräver heller inte värsta super-cykeln för 50 000, även att snygga och lätta prylar alltid är kul så kommer man otroligt långt på en 15.000kr cross (bara det är tubhjul på). Och för att bli snabb på Cross behöver man inte nöta timmar i mängder, det "räcker" med lite härlig fartträning läckert illustrerat i filmen ovan.
Så mitt första råd till er är att hålla Crossandet simpelt!
* Krångla inte till det med fem olika hjulpar och två cyklar. Kör ett lite mer nabbat däck fram och ett lite mindre nabbat bak och vill ni lyxa till det lite ställ ett par reservhjul i depån som högst. Det räcker långt i Sverige. Skit i singelklinga med bash eller styrare fram, ha kvar växelföraren och känn er säkra på att kedjan stannar kvar. De extra grammen är värda det.
* Strunta i avancerade träningsupplägg. Träna tillsammans med polarna och lek på cyklarna med naturliga intervaller eller träningstävla några varv med glimten i ögat och testa olika kurvtagningar och starttaktiker. Helst i heat-form så ni kan återhämta er och få chansen att testa nya taktiker och tekniker "helt" fräsch.
* Arrangörer; Stirra er inte blinda på att göra så stora banor med så många olika kvalitéer som möjligt. Krymp ihop det och kör med fördel banan så nära att ni kan använda samma avspärrningsband två gånger. Det sparar tid och ger faktiskt en roligare bana för alla där man ser varandra mer.
Slutligen vill jag utmana alla arrangörer i CX-cupen med att skapa det mest innovativa och roliga "hindret" (kan även vara ett kort parti på banan) i CX-cupen 2012/2013. Tänk simpelt och roligt så blir det säkert bra.