tisdag 6 december 2011

Vad väntar i Göteborg?

Inför cupavslutningen i Göteborg är vi förstås nyfikna på vad som väntar cyklister och publik. Därför har vi sökt upp MCK:s tävlingsledare Sven "Nys" Abramhamsson, även känd numer som "cross-cowboyen".

CXS: Hej Sven.
SA: Howdy CX Lowers!

CXS: Först måste du berätta lite om det bejublade framträdandet vid High Caparrall, där du sågs galoppera fram på carbonhästen iförd miljöriktig westernklädsel.
SA: Well, som jag ser det så måste vi alla bjuda till för att göra något speciellt av varje tävling. Främst för att våra upcomming kids skall tycka att CX-harvandet är det bästa som finns. Att på detta enkla sätt förhoppningsvis förgylla deras tävling kändes som ett enkelt val för en gammal westernnörd som mig.

Foto: Oscar Ekstam
CXS: Vi hörde att det drogs paralleller till andra kombinationssporter, t.ex skidskytte. Var du beväpnad?
SA: Kan bara säga att jag aldrig skjuter blankt, inte ens på lördagar. Btw så har CX-loppen utvecklats lite till en Elgjakt för mig ;-)

CXS: Berätta lite om din egen koppling till cykelsporten och cykelcross i synnerhet.
SA: Höll på och cykla lite som sommarträning när jag höll på med längdskidor på det glada 80-talet, när jag sedan flyttade till Göteborg så drogs man som av magiska krafter till Husargatan där CC-Lasse huserar. Då jag närde en stark längtan att våga ställa mig på en startlinje igen så var IntroCrossen som CC-Lasse och Cross-Karlsson arrangerar en bra inkörsport för mig i crossens underbara värld. 

Tyvärr visade det sig att jag råkat köra den andra tävlingen jag ställde upp i med bruten rygg. Detta visade sig vara obra och ett par år av het crosslängtan och rehab följde. En skidvinter och regelbundna besök hos Mr Brutal gjorde att jag äntligen lyckats ta mig till den efterlängtade startlinjen i Cx-Cupen. Har där lyckats fullfölja de lopp jag ställt upp i och jag har haft riktigt kul och träffat många underbara cx-cyklister på vägen.

CXS: Oj, verkligen en dramatisk men vacker saga. Om vi tittar på Göteborgstävlingen, den sista i årets Merida Northwave Cx-cup. Den 11:e december smäller det på Slottsskogsvallen i Göteborg, vad kommer vi att få uppleva?
SA: Vi har kört regndanser och tillbett de av oss kända vädergudarna. Detta med syfte att leverera en blöt, kall och hård upplevelse för cyklisterna. Publik och supportrar kommer däremot kunna njuta av god soppa och fika i vårt mysiga cafetält.

CXS: Några särskilda banavsnitt som du vill nämna?
SA: Trappan Stairway to Hell är ett avsnitt som jag tror kommer etsa sig in i mångas sinnen.

CXS: Området kring Slottsskogsvallen har ju genom MCK blivit något av ett tävlingscentrum i Göteborg. Cykelcross varvas med MTB-tävlingar och nästa år är det dags för SM på MTB. Vad är det som gör området så lämpligt för cykelarrangemang?
SA: Att området är så kompakt vilket gör att cyklister och supportrar nästan hela tiden står i kontakt med varandra gör att tävlingarna känns levande. Den centrala placeringen mitt i flera andra sporters revir gör att vi kanske kan locka fler att testa vår gren.

CXS: Slutligen, några särskilda hälsningar till Cx-Sverige inför helgen?
SA: Vill bara passa på att hälsa alla hjärtligt välkommna till en hård och skön cykelfest i ett Göteborg när det är som bäst.

Stort tack till Sven som förmodat har bråda dagar att få allt på plats innan helgen. Lycka till önskar CX Sweden!