tisdag 13 december 2011

Oscar öppnar...

...för en diskussion om cykelcrossens framtid i ett öppet brev till Cykelsverige. För kommentar och feedback hänvisar vi till hans hemsida; www.oscarekstam.com

BREVET:

Jag, Oscar Ekstam, har under cyclocross-säsongen som gått funderat på många konstruktiva lösningar för att få Cyclocross (CX) ännu större och bättre i Sverige. Som ni kanske vet (och om inte så vet ni det nu) så sitter jag med i den ideella Grengruppen för Cyclocross och har stött och blött lite i framformningen av CX-cupen och CX i Sverige sen två år tillbaka när gruppen skapades. Vi är ett gôtt gäng som alla älskar cross och vill crossens och dess utövares bästa. Vi diskuterar ofta och mycket om hur man ska lösa saker och ting men vi är även väldigt öppna för förslag som kan göra CX i Sverige än mer framgångsrikt. Därför tänkte jag hålla en öppen diskussion genom kommentarsfunktionen till detta inlägg. Jag VILL alltså att ni säger vad ni tror kan göra cupen bättre.

Och för att få igång diskussionen men också inrikta och dela upp den lite (åt det håll jag tror vi bör utvecklas), så har jag nedan listat några punkter som jag tror på. Men också några punkter från andra källor både inom CX-gruppen men också utanför.

1. Mer låga hoppbara hinder och bredare banor.
- Jag skulle vilja se bredare banor med mindre stök på i framtiden för att gynna de som inte är MTBåkare. Och även mer lägre hinder som kan vara hoppbara för de som har tekniken (börja smått och höj successivt). Hoppbara hinder/trappor är något som syns mer och mer internationellt. Men det är också mycket bra ur publik och film/bild-synpunkt.
Jag är fullt medveten om att internationella banor kan vara mycket värre och hårdare än de vi har haft i Sverige. Men varför sträva efter proffsbanor när vi inte har byggt upp någon bas att stå på? För de fåtalet som behöver vänja sig vid tuffa banor och strävar efter en proffskarriär så är lösningen enkel: Tävla internationellt. Hemma i Sverige ska banorna passa så många som möjligt (detta vågar jag även säga att MTB bör titta på).

1.2. Instruktionsvideos till arrangörer.
Jag skulle vilja att informera arrangörer av CX-tävlingar om hur en bana ser ut, och vad är inte bäst för detta genom ett antal exempelfilmer. Ett par filmer som jag (men även fler i Grengruppen) tycker representerar en bred men ändå teknisk CX-bana är dessa nedan. Där man även kan se hur man enkelt bygger en egen trappa i en sluttning (slå ned några korta pålar och fäst en planka ytterst och sand/jord på baksidan):
http://vimeo.com/31068021
http://www.youtube.com/watch?v=8BNojO4uc7I&feature=youtu.be
http://vimeo.com/15553157

2. Dela upp cupen på höst och vår.
För att undvika att få en urholkad cup mot slutet av november/december så kanske vi ska köra samma mängd tävlingar men dela dem på höst och vår. Ex: 7-8st mellan (sep)okt-nov(dec) och 7-8st mellan mars-april(maj). Och då sprider man dem från Norr-Söder på hösten och Söder-Norr på våren. Detta kan även göra att samma arrangör kan arrangera två tävlingar på vardera sida om året. Och då köra en totalutdelning på höst resp. vår kanske? Dela prissumman totalt på två? eller två mindre totaler samt en total-total?

2.2. Färre cuptävlingar mer TräningsTävlingar/Kompiscrossar som inte krockar med cupen.
Denna punkt går ihop med punkt 2. Med lite mer utspridda cuptävlingar så är en förhoppning att de stora träningstävlingarna(TT)/kompiscrossarna inte skall krocka med cuptävlingar. Så man på detta sätt får fler utövare på både "TT" och cup. Detta kan vara ett sätt att göra att fler "vanliga" tävlingar uppstår automatiskt efter ett tag. Som det är nu finns det inte riktigt något utrymme för mindre tävlingar att arrangeras då cupen är så "stor".

3. Ett större serie/tävlingssystem.
En annan väg att gå är att skapa ett större tävlingssystem likt en av mina vänner i Grengruppen förslog:
Dra ned till 8 nationella tävlingar (NT), körs varannan helg Introcross (TT)/ varannan NT med HÖG standard, skall vara av typ Kalas Cup std, helst prispengar på varje av dessa NT samt en totalpeng. Här kan det nästan tänkas att man på sikt blir tvungen begränsa antalet, då blir alla lokala TT resultatbaserade till en startplats i NT. Allt för att få fram så hög nivå som möjligt. Dvs TT blir på sikt extremt viktig, t ex de 10-15 bästa i varje klass skickas till NT. Detta system gör så att vi skall främja och utveckla CX:en på orten, gärna att orter slås samman i samma serie, typ Göteborg och Borås, eller samarbetar bara. Detta kan ju medföra att fler duktiga tvingas upp i Prestige, för konkurrensen blir så tuff i ex Superklassen och/ att cyklisterna blir bättre så att de vill/ tvingas gå upp en klass.

4. Klass-systemet. A-B-C klasser. 
Och där kom vi automatiskt in på det. Jag tycker personligen att Superklassen är så pass bra för sporten CX att den inte skall ändras på något sätt.
Däremot fick jag ett bra förslag av en CX-cyklist i helgen om att även ge Sportklassen Cup-status och på samma sätt som i ungdomsklasserna ställa ett deltagandekrav på att få tröja och totalvinst (minst 5 tävlingar för att få tröja och minst 7 tävlingar för att få totalpris. 9 deltävlingar av 14 räknas). Detta gör då att det blir ett A-B-C system med naturlig progression; 30 min tävling på valfri cykel, 40 min tävling på CX och 60 min tävling på CX med prispengar i varje deltävling. 

5. Prestigeklassen, dags för namnbyte?
Nu pratar jag ur min Speaker-synpunkt; Ofta är de gånger då Super har förväxlats som "Elitklassen", dels för att de är flest men också för att ordet Super andas topp eller Elit i Sverige. Och detta har gjort det svårt att för utomstående förstå vilka som är vilka vid tävlingarna. Detta ska vara enkelt och självklart för att "folk" ska få ett större momentant intresse.
Så mitt förslag är att helt enkelt döpa om Prestigeklassen till tex. SuperPrestige-klassen och Superklassen blir således bara Super-klassen. Då har man inte tagit bort något och enkelt markerat vilken som är topp-klassen. Eller?

5.1.1 Mer priser i Prestige
Som det är nu så upplever jag att det inte riktigt uppstår ett sug att seeda upp sig från Superklassen till Prestigeklassen. Prestige är inte tillräckligt prestigeladdad helt enkelt.
Så i den nuvarande Prestigeklassen så kanske det ska till mer uppmuntringspriser till fler? kan detta motivera fler att åka?

5.1.2 Andra SWE-cup poäng i CX
-Eller ska man göra som Sven Nys förslag till UCI vilket går ut på att vinnarna i de stora crosstävlingarna ska få World Tour poäng. (Läs förslaget HÄR.)
Varför inte utvecklas tillsammans inom Svensk Cykel och få mtb och lvg åkarna att tävla mera. Det strävas alltid mot internationella mått och mål inom Svensk Cykel. Men för att vara internationell så kan man inte harva runt några få månader på sommaren och sedan tro att man är världselit. Det krävs mer pannben och framförallt mer tävlingar för cyklisterna i Sverige för att ens kunna komma ut internationellt utan att bli krossade av tävlingsmängden.
För att kittla LVG och MTB-folket att tävla lite mer så kanske det även ska delas ut cup-poäng i Swe Cup för LVG och MTB i CX-cupen? Och även på bana i en snar framtid? Att kicka igång en totalranking för alla Svenska åkare i uthållighetsgrenarna är en annan lösning (men kanske mindre attraktiv?). Något åt det hållet tror jag på, fler tävlingar under större del av året för våra Svenska cyklister. Och det är rätt tydligt just nu att det måste ske på ett mer attraktivt sätt, dvs att åkarna ska ha något att vinna på att tävla CX.

5.1.3 Slopa varvningsregeln.
Jag är av den övertygelsen att om "vi" skulle slopa regeln att varvad åkare plockas av (men mottager placering). Så skulle fler tävla i Prestige.
För helt ärligt hur roligt är det att åka 80 mil för att tävla i 30-40 minuter av 60 och sedan bli varvad och avplockad. Ur en fysiologisk synpunkt så är det även bättre att låta samtliga köra runt 60 minuter (när segraren gått i mål går alla i mål), då det vänjer kroppen vid en maximal ansträngning under 60 minuter.

KOMMENTERA!
Vad tror ni om mina och mina andra källors synpunkter? Vilka punkter är bra, vilka är dåliga och vilka kan utvecklas mer? Ni får gärna skriva av er i kommentarsfältet till detta inlägg. Signera gärna era kommentarer med namn så att vi slipper en Anonym hets. Jag kommer att radera alla Anonyma kommentarer av kränkande (hets mot namngivna personer osv) form. 

MVH/Oscar Ekstam
Vasagatan 17A
791 31 Falun
+4676 184 02 74
www.oscarekstam.com