torsdag 27 oktober 2011

Race reporter Stockholm

Dags att presentera vår nästa race reporter. Cupdeltävlingen i Stockholm kommer att refereras av en av Sveriges mesta MTB-åkare på damsidan, Åsa Erlandsson. Förutom en grym rutin och kapacitet på MTB så kör hon också cross och är alltid en av favoriterna när hon kommer till start.
Foto: Åsas blogg

Så här skriver Åsa själv om hur det kommer sig att började cykla cross:

"Egentligen började det hela redan 2007. Mölndals CK skulle anordna sin CX-tävling vid Slottskogsvallen. De undrade om jag ville vara med och det ville jag, men jag hade ingen cykelcross och inga pengar att köpa någon för heller. MCK erbjöd mig då att låna en av deras "klubbcyklar", en cross av enklare modell, men ändå en cross. På tävlingsdagen blev det en snabbinställning av cykel och sen race, jag visste inte hur man växlade, eftersom jag inte ens kört landsvägscykel innan. Loppet gick sådär, men jag hade väldigt kul. Efter det har jag alltid varit sugen på att tävla mer i cykelcross! "


Förra säsongen klev Åsa in i Cx-cupen den 6:e november i samband med deltävlingen i Borås. Av de sista åtta deltävlingarna vann hon sex stycken vilket gav henne en femteplats totalt i cupen, på samma poäng som Angelica Edvardsson. I år körde hon första tävlingen i Sunne vilket gav seger direkt. Vi hoppas nu få se en liknande forcering i år och därmed många sköna fajter i damernas Prestigeklass. Lycka till Åsa - vi ser fram emot din rapport från Kungsan. Hoppas mössan värmer.