måndag 21 november 2011

Race report Lund - Anders Stenberg

Fick faktiskt sova ut denna morgon då starten för dagens tävling i Lund startade 14:30 som arrangerades av CK Lunedi på och omkring Klostergårdens IP.

Foto: Michael Gehrish
Tror det var fjärde gången som jag kör deras cx-tävling som har varit på samma område och banan har i stora drag varit den samma med lite små förändringar, men trots det fyra helt olika tävlingar pågrund av vädret! Kommer ihåg ett år då det var ordentligt lerigt och blött och förra året då det var snö/is underlag. Dagens underlag var en torr och mycket snabb bana dock lite vind på några ställen som inte gjorde den speciellt teknisk utan det skulle mer bli att bara trampa på vad man orkade och helst lite till.

Min taktik för dagen var att ta starten och köra på hårt ett varv och se vad som hände. Väl uppe på vallen på andra varvet släppte jag förbi Adam Steen och Johan Norén som fortsatte att trycka på bra samtidigt kunde jag se vad som hänt bakom där Rikard Runnberg och Joakim Karsson kämpade på bra och några sekunder ytterligare ner var det en klunga på ca fem man.

Kände att jag återhämtade mig bra uppe på vallen där jag låg på hjul och bestämde mig för att göra en lite attack i slutet på vallen när plötsligt Adam börjar fibbla med en gel och jag får några sekunder men går ordentligt på rött ett tag. Fortsatte att köra på och ibland utökade jag och på vissa partier tog dom på mig så inte förrän på sista varvet kunde jag köra kontrollerat in mot mål för min andra cx-vinst detta år! Adam gjorde ett snabbt sista varv och tog hem andra platsen och Rikard Runnberg tog tredje platsen.

Summerar helgen som mycket bra för min egen del, godstämmning bland alla deltagare både före och efter men dock ej under racet där alla har sina fighter!!

Men jag ser ett orosmoln med lite för bra gemenskap då Mölndal kör varannan ck master i klubbussen och vad det kan bli för mutationer av det vill jag inte tänka på och såg även att Jesper Dalström hoppa in i cyclotekets team buss och det.........

Nu laddar vi om till nästa helg där det med all sannolikhet kommer att bli många hårde dueller på High Chaparral och i stadsparken i Borås och tackar samtidigt CK Lunedi för en bra arrangerad tävling.

// Anders Stenberg Borås CA