tisdag 23 oktober 2012

W(h)att?!

Under söndagens Introcross i Göteborg rullade två bakhjul med powertap effektmätare. Ett av dem vann, tillhörande Mikael Flockhart - grattis. Det andra hjulet säkerställde mätningar en liten bit ner i fältet och tillhör MCK:s Philip King aka "The Brighton Bullet". Så här skriver Philip om resultaten:

”Just the facts please….” Dan Aykroyd, Dragnet

One 20 minute race, an average of 241 watts, 22 peaks of over 500, an average heart rate of 158, or 91% of max, and two minutes behind the winner.
That was my summary data from race 1 of Sunday’s Introcross. I used the “smooth” but twisty course at Slottskogsvallen to try out my PowerTap wheel and record some real world values from a cross race.

Interestingly Mikeal Flockart also raced with his PowerTap and took home the win in the following numbers: One 18 minute race, an average of 245 watts, and 27 peaks of over 500.

Philips första heat - en i det närmaste digital resa.

In order to compare those numbers more accurately we can say I that averaged 3.25w/kg v’s Mikeal’s 4w/kg, or alternatively if we’d raced on turbo trainers, I would have needed to put out an average of 296 watts to challenge him. This however this negates the technical requirements of riding in mud, negotiating 180 degree off camber corners, stairs, and mounting and dismounting, all whilst working at nearly max and being pressured by riders left, right, and centre.
//pk

Kommentar från Micke Flockhart på egna siffror nedan:

Interval Name
Duration



Average Power (watts)

Max Power (watts)



1 min Peak Power (watts)
10 min Peak Power (watts)
10 sec Peak Power (watts)

20 sec Peak Power (watts)

30 sec Peak Power (watts)
5 min Peak Power (watts)
5 sec Peak Power (watts)




















































1
17:34



228

825



321
246
584

398

389
258
766




























2
16:49



244

888



330
255
543

429

381
267
667




























My weight is 60 kg, so 4 W/kg in the second heat. But power don’t tell the full story on such a technical course.
Mvh//Micke

Och så enkelt reducerar man alltså krånglig cykelcross till enkla siffror. Nästa uppgift, som är fri för någon driftig hobbymatematiker, är att räkna ut sannolikheten för tubkräng om man haft en dålig dag på jobbet, använt ett lager för lite lim, haft 20% för bråttom eller använt exakt noll fälgband.