tisdag 11 november 2014

Snabb, snabbare, Ida Jansson - drottningen i Prestigeklassen.

Vår nästa intervju, nominerad av Jonathan Östlund, är Ida Jansson, en annan invånare i Falun, som nu återhämtar sig från den senaste helgens race. Trots att hon är 16 år körde hon EM i U23-klassen, helgen innan SM i Göteborg.

CX Sweden - Grattis till din topp 20-placering i EM! Nu är det bara en vecka till SM, bråda tider?
IJ - Tack så mycket! Precis, säsongens sista race. Lite av en finalhelg som jag hoppas jag kan klämma ut det sista och gå in i vintern med ett sista bra race i bagaget. Alltid skönt!

CX Sweden - Så hur var EM i Lorsch?
IJ - EM var kul! Lärorikt och en erfarenhet som jag bär med mig. Jag är kanske inte supernöjd med mitt resultat men det var ändå en bra utmaning och debut för mig.


CX Sweden - Du är 16 men tävlade i kategorin 17-22. Det måste ha varit tufft?
IJ - Precis, klassen jag körde i var Women U23. Så jag kan ju glädja mig själv med att jag som 16-åring har tid att jobba upp ett framtida resultat som jag är 100% nöjd med! Samtidigt var det riktigt kul att få köra mot så många bra tjejer på samma gång. En sparring utan tvekan!

CX Sweden - Det såg ut som bra racing med topp 20 inom två minuter av vinnartiden?
IJ - Ja, jag kom 1:50 bakom segraren så det var helt klart inte mycket tid att prata om. Banan var snabb och jag plockade placeringar hela racet. Kände mig stark så hade mer än gärna kämpat på i fler varv och hade t.o.m. kunnat tagit mig upp på topp tio. De åkare som var framför mig var trötta och jag tog in med stora steg. Där ser man hur viktig starten är på vissa banor och just den här banan var väldigt snabb och lättkörd. Något som om man ska vara lite kräsen med inte är min starkaste sida som cyklist. Mer backar och gärna tekniskt svårt väder passar mig.



CX Sweden - Fem segrar från fem starter hittills i år i CX-cupen, (i Dam Prestige). Hur ser resten av säsongen ut efter SM i Göteborg, vilken klass kommer du att tävla i?
IJ - Ja cupen har gått bra och mina återstående mål är bara SM och avslutande deltävlingen. Jag kommer att tävla i Dam Prestige i SM, likaså kommande cross-säsonger.



CX Sweden - CX, MTB, landsväg, det verkar som om du cyklar allt just nu. Kommer du att behöva koncentrera dig på en disciplin?
IJ - Än så länge vill, kan och ska jag köra alla tre. Jag älskar att tävla och ser det bara som kul att få göra det nu när jag är så pass ung. Sedan tar jag inte allt på blodigaste allvar, utan koncentrerar mig på mina stora mål och därefter anpassar mig efter dom. Jag har heller inte något lag i landsväg vilket gör att jag kör för mig själv och inte har något ansvar för någon annan. Jag kan då komma och gå som jag vill. Men eftersom jag är en tävlingsmänniska med en stark vilja ger jag alltid allt tävling som tävling. En medfödd egenskap tror jag haha! I framtiden kommer jag välja mellan lvg och mtb, men crossen ser jag som en ypperlig komplementsgren som jag tänker köra vidare på.



CX Sweden - Precis som den föregående intervjupersonen du är bosatt i Falun just nu, men jag förstår att hela familjen flyttade dit?
IJ - Stämmer, jag har snart gått första terminen på gymnasiet här i Falun med cykel som gren och trivs kanon både på träning och i skolan. Lika så med mitt nya hem med familj och den nya staden. Falun är det jag numera ser som hemma och jag och min familj ångrar inte för en sekund vårt lilla "projekt".

/PK