måndag 28 november 2011

Race Report Borås - Hans Mård

Här följer en race report från söndagens vinnare i Prestigeklassen, Hans Mård, pådrivare och tävlingsansvarig för Sthlm Cyclocross. Så här skriver Hasse;

Borås vaknade upp till stormen Berits härjningar med stormbyar och ihållande regn och mitt i detta skulle deltävling 12 i cx-cupen avgöras, som tur var så var temperaturen närmare 10 grader + så det var trots allt inga problem med vind och väta.

Tävlingen
Tävlingen avgjordes i stadsparken i Borås och det var en väldigt kuperad bana med en lång trappa och några knepiga serpentinsvängar utför på gräs som skulle forceras på varje varv.

I herrar prestige som jag kör var min taktik idag att inte ta några initiativ på de första varven, utan istället studera banan svårigheter eftersom jag inte kört banan något innan. Därför lät jag David Höglund hålla i taktpinnen de första varven och jag lurpassade bakom och försökte känna efter vilka delar av banan som passade mig bra. Jag kände att jag hade ett litet övertag på de hala gräskurvorna och min plan var att göra ett ryck där när det var 3 varv kvar. Men efter att David gått omkull i en av gräskurvorna efter ungefär halva loppet passade jag på att öka tempot och fick en lucka som jag kunde förvalta väl och hålla in i mål.

Plussidan;
- att tävlingen gick i stadsparken, tyvärr var vädret så dåligt att ingen utomstående publik var där. 
-bra dusch.

Minussidan; att tävlingen gick i stadsparken gör att det tummas lite för mycket på det specifika för cyclocross och det sportsliga kommer i andra hand. Följande punkter tycker jag missades i banläggningen: 
a) Banan ska vara minst 3 meter bred. 
b) Det bör vara möjligt att köra om på hela varvet. 
- antal startande i prestigeklasserna.

Avslutningsvis
Jag tycker att en diskussion är nödvändig för att dels säkerställa kvaliteten på banläggningen och även hur vi ska får mer startande till prestigeklasserna.

/Hasse Mård