onsdag 7 september 2011

Intervju med Mr CX Borås


Imorgon körs tredje upplagan av CX Borås, ett enkelt men välkommet arrangemang för alla crossugna i Borås med omnejd. Initiativtagare är IK Ymercyklisten och tillika CXS:aren Mattias Cedwin som även är att tacka för mycket av det material som CX-Cupen tillhandahåller till arrangörerna i år. Allt från banderoller, till släpkärra och prispall är designat av Mattias som är en riktig hejare på det grafiska.

Nedan får vi lära känna honom och hans idéer bakom CX Borås lite närmare:

CXS: När började du cykla och på vad?
MC: Lärde mig cykla som fyraåring. Via limpsadlar och BMX körde jag som tioåring mitt första motionslopp, Lerumstrampen på en röd Monark. Året efter gick jag med i Lerums CK och köpte en ljusblå Peugeotracer som finns kvar hemma än. Idag är huset fullt av cyklar och kläderna är från IK Ymer.

CXS: Hur ser målsättningen ut för den personliga satsningen i år? 
MC: Målsättningen i år är att gå in i CX-cupen på samma nivå där jag slutade 2010 och sedan förbättra mig och hamna på topp 10 totalt i Superklassen.

CXS: Vilken var din favoritbana under CX-Cupen 2010 och varför? 
MC: Jag gillar verkligen variationen på banorna i CX-cupen, men favoriten var absolut Ludvika. Knixiga banor och lösa underlag passar mig. Kristianstad och Luciacrossen i Mölnlycke på snö bevisar ju detta.

CXS: Vad vill du åstadkomma med satsningen "CX Borås"?
MC: Jag vill väcka cyclo-cross intresset hos fler. Det står alldeles för många fina crossar med skärmar på och väntar på vinterträning. Plocka bort allt löst, släpp ur luften och häng på. Cross skall vara enkelt och roligt, det är meningen med CX Borås.

CXS: Borås är en riktig cykelstad med mycket verksamhet både på landsväg och MTB. Hur kan man locka över fler åkare till CX?
MC: Borås har riktigt gamla anor i cykelsport och idag finns flera föreningar för alla inriktningar. Lindströms Protour på landsväg har blivit ett begrepp som kopieras över landet. Ymerracet och BCA-racet på MTB är riktigt bra tävlingar i SWE-cup MTB. Nu är landvägs och MTB säsongerna nästan slut och då är cyclo-cross ett perfekt komplement för båda. Med CX-Borås som är öppet för alla och på valfri cykel, hoppas jag kunna locka in alla sorters cyklister till cyclo-cross och i slutändan CX-cupen. 


Till sist, tre snabba: 

CXS: Dugast eller pengar på banken? 

MC: Dugast! Det ena utesluter nästan det andra :-)

CXS: lera eller grus? 
MC: grus. Jag är gammal.

CXS: en eller två klingor fram? 
MC: två, varav bara den ena används

Vi tackar Mattias för intervjun och önskar honom lycka till med satsningen, både i Borås och i Superklassen.