onsdag 22 oktober 2014

Ted Pettersson - ett namn att lägga på minnet.

Vår nästa intervju, (nominerad av David Eriksson), är SCF:s ungdomsambassadör Ted Petterson färsk från UCI Cross Camp, Danmarks C2 tävling och leran i Alingsås.

CX Sweden - Ted, är du fast i ditt nya liv som student i Falun än? 
TP - jag har kommit in i rutinerna kring att bo själv bra, det var en stor omställning i början men det känns som om jag har tagit mig över den första jobbiga puckeln nu och det känns som jag tog helt rätt beslut att flytta hit.
CX Sweden - Hur fick du en möjlighet till att delta i UCI cross camp?

TP - UCI skickade en förfrågan till SCF och undrade om Sverige hade några CX-cyklister i U23 och junior som ville åka på deras "crosscamp". Jag och några till fick frågan vidare från SCF; jag, David Eriksson och Jonatan Östlund tackade ja och fick därmed åka ner till Schweiz för att delta.

CX Sweden - Prata oss genom resan, vad gjorde du för träning, föreläsningar?
TP - Vi var där och tränade i fyra dagar med ett löppass följt av koordination och styrkeövningar med start 06.30. Det var klart efter ca 45 min. Efter det var det frukost och efter frukosten gick alla och la sig och sov för de var så trötta. Kl 09.00 var det 2h teknikpass på schemat, vi körde bland annat av- och påhopp, kurvtagning, bunny-hops, sand, starter och enklare MTB-stigar under de fyra dagar vi var där, sen var det lunch på UCIs högkvarter vilket var ganska coolt. Därefter åkte vi tillbaka till där vi sov och de flesta lade sig och sov igen. Kl 14.00 var det distanspass på lvg och en utav dagarna klättrade vi konstant i 1h och 15min upp till toppen av Col de la Croix som är ca 1 700 m högt. Lvg-passen varierade mellan 2 och 4 timmar. Sedan var det tillbaka dit vi bodde och de flesta tog och sov en stund till, för att avsluta dagen åt vi middag på UCIs högkvarter och det följdes av information om följande dag och analys av vissa tekniska moment. Så för att summera allt: träna, sova, äta i den ordningen ;)


CX Sweden - Vilka andra länder var där?  
TP - på lägret representerades England, Sverige, Danmark, Schweiz och Italien.

CX Sweden - Hur var det att träna och umgås med dem?
TP - det var väldigt intressant att träna och umgås med dem, många nya idéer om teknik och träning, alla var väldigt trevliga och inbjudande och man kände sig nästan som hemma direkt.


CX Sweden - Eventuella planer på att tävla utanför Sverige den här säsongen?  
TP - jag har redan haft min utomlandspremiär i år, det var en C2 tävling i Danmark förra helgen. Jag har även som mål att komma med och köra EM, sen hade det varit grymt kul att köra lite i Tyskland igen så vi får se hur det blir.


CX Sweden - Några tips för läsarna som vill köra SM i Göteborg i år? 
TP - ja, prylnörd som man är så vill jag tipsa om att blir det regn så blir det halt, riktigt halt, så ett par bra lerdäck är bra att ha tillgång till. Sen är det de vanliga tipsen; kurvtagning och igångdrag, A och O i crossen, och sen till en sak jag tycker är viktig, nämligen att varje gång man har klickat ur pedalen och man ska i med den igen ska man träffa rätt och få fast den få första försöket, det är något som är väldigt svårt och tar tid att öva in, det är en grej som alla har nytta av att träna på.

/PK