torsdag 6 november 2014

Jonathan Östlund - med sikte på cross-EM!

Vår nästa intervju, (nominerad av Ted Pettersson), Jonathan Östlund från Tullinge SK, och är nu på väg till Lorsch för EM i cykelcross.

CX Sweden - Hur går det i Falun just nu? Du går ditt sista år som student där?
JÖ - Jag har snart gått på Hagströmska Idrottsgymnasiet i 1,5 år av 3 och jag trivs väldigt bra i Falun . Det är svårt att få bättre möjlighet att kombinera skola och träning, och vare sig det är cyclocross, MTB eller landsväg man vill satsa på finns det riktigt bra förutsättningar. Jag har verkligen utvecklats både som person och cyklist sedan jag började här och jag kan rekommendera de som verkligen vill satsa på cykling att söka hit!


CX Sweden - Är det berömda Onsdags-VM med på träningsschemat? 
JÖ - Självklart kör jag så ofta jag kan. Det brukar vara riktigt bra folk som deltar och det finns alltid någon att tampas med.

CX Sweden - Använder ni velodromen i träningen?
JÖ - Under vinterhalvåret kör vi minst en gång i veckan. En kall och blöt vinterdag är det väldigt skönt att ha möjligheten till ett varmt och torrt pass på banan. Det är också bra komplementträning till övriga grenar då man får möjlighet att utveckla åkstyrka, taktik och teknik på ett bra sätt.


CX Sweden - Hur var det på UCI-lägret i Schweiz? 
JÖ - Personligen inleddes min resa med flera försenade flyg och väskor som inte kom fram, men som tur var fick jag låna cykel och utrustning på UCI-centret i Aigle där lägret anordnades. Väl där var vi ett skönt gäng med deltagare från Schweiz, Italien, Storbritannien, Danmark och England, och vi kunde lära mycket av varandra.

Tränare var Geoff Proctor (förbundskapten för Junior och U23 i USA) och Beat Wabel (flerfaldig schweizisk mästare samt före detta Juniorvärldsmästare). Under veckan kombinerades crossteknik och landsvägscykling i de omgivande alperna med teorilektioner. Varje morgon genomfördes också ett kort löppass följt av spänst- och smidighetsövningar. Hela lägret var oerhört lärorikt och fantastiskt att få chansen att deltaga.


CX Sweden - Din klubb, Tullinge SK, var värd för den första omgången av CX-cupen i år. Var du inblandad i banan/arrangemanget? 
JÖ - Eftersom jag bor i Falun i veckorna så har jag inte varit så involverad i arrangemanget, men jag hjälpte till lite med banläggningen. Om man ser till helheten så tycker jag att det blev ett bra arrangemang, även om det blev lite rörigt med resultaten. Banan blev riktigt bra och skiljde sig från många andra banor som körts tidigare, något som jag ser som en viktig del i utvecklingen av sporten i Sverige.

CX Sweden - Liksom både Ted och David tävlar du i MTB när det inte är CX-säsong, i år med bland annat en 8:e plats på SM XCE. Ser du tydliga likheter i teknik mellan disciplinerna? 
JÖ - XC-säsongen har varit lite strulig för mig i år med både sjukdom och skador som satt käppar i hjulen. Jag ser självklart fördelar med att kombinera cyclocross och MTB. Man har stor nytta av tekniken från MTB-cyklingen när man kör cross och åt andra hållet kan man ta med sig taktik och styrka. På samma sätt finns det fler likheter i körstil mellan cross och MTB än cross och landsväg, vilket gör det till en bra kombo.


CX Sweden - Vad tycker du om att tävla 60 min i Prestigeklassen istället för 40 min i Juniorklass? 60 minuter kan tyckas som en lång tid på en våt och lerig bana!
JÖ - Internationellt, samt på SM, kör vi Juniorer alltid 40 minuter, men eftersom vi inte är så många Juniorer som tävlar i Sverige så finns det ingen Juniorklass. Därför kör vi tillsammans med Prestigeklassen, och det är något som är väldigt roligt och lärorikt då vi får tampas med de bästa i Sverige. Visst kan 60 minuter kännas som lång tid ibland, men det är bara bra förberedelse inför U23-klassen nästa säsong.

CX Sweden - Eventuella planer på att tävla utanför Sverige den här säsongen?
JÖ - Precis som David och Ted har jag redan gjort årets utlandspremiär i Danmark för ett par veckor sedan på en UCI C2 tävling. Jag lyckades placera mig på fjärdeplats strax efter tvåan och trean och är riktigt nöjd med prestationen. Nästa utlandstävling blir EM i Lorsch, Tyskland, den 8 november, nåogt som jag verkligen ser fram emot! Efter det blir det förhoppningsvis ett par tävlingar till, men inget bestämt än.

/PK