torsdag 15 december 2011

Race report Lidköping - Anna Persson

Dags för säsongens sista race report. Vi avslutar med Anna Persson och tävlingen i Lidköping. Varsågod Anna:
Vid näst sista deltävlingen i CX-cupen stod jag kl 12:00 på lördagen på startlinjen till Evaldscrossen, Lidköping. Detta trots ett försenat flyg på torsdagskvällen/natten, julfest på jobbet på fredagseftermiddagen, samt stormbyar på vägen till Göteborg på fredagskvällen. Inget av detta satte dock några käppar i hjulet….

Under uppvärmningen märkte jag att växlingen fram inte fungerade. Min mekande make justerade och grejade, men kanske var sanden i vägen??? Det fick bli låst läge på lilla klingan. Det passar nog mig med en klinga fram, enkelklinga 39:a kanske?? När jag kört varvet en gång undrade jag om jag missat någon del, för det gick så snabbt. Det skulle nog bli en del varv på denna banan tänkte jag (och där fick jag rätt).

Damer Prestige, dagen till ära sju stycken, startade 2-3 min efter Superklassen. Efter startrakan svängde det 90° in över en grushög och sen var vi strax i sandtaget. Angelica drog iväg i snabbt tempo och vi andra följde efter. Jag låg väl fyra efter första varvet, men arbetade mig upp till tredje kvinna . Varvet var snabbt, underlaget överlag hårt grus/sand. Vid sandhindret i hårnålskurvan gick det väl sådär. Jag lyckades inte på något varv hitta någon bra linje för att köra igenom hela sanden. Är det inte meningen att man ska lära sig något ???

Benen kändes bra och jag tog in på dem framför mig. Åsa drog iväg och Angelica och jag låg och tampades några varv. Hur många har jag ingen aning om. Det var det denna gång fler som inte visste, då vi vid två tillfällen fick reda på att det var två varv kvar….. Och sedan var det ett varv kvar. Ledande Åsa gick ut på sitt sista varv när hon kört i 42 min, dvs. när hon borde gått i mål. I backen efter sandhindret la jag på ett extra kol och drog ifrån. Nu låg jag tvåa och det höll ända in i mål. Jippi!

Vid prisutdelningen förärades jag en mycket snygg Cx-gul fyrhjulad Epic väska. Tack!