The winner of the 2013 H30 Swedish CX National Championships rode to victory on a home made, steel tubed bike with disk brakes. CX Sweden spoke to Henrik Hågård about his stunning creation and the thought process behind it.
>So how does one go about creating a bike from scratch?
Jag insåg inte att det gick att göra utan att vara proffs med fullskalig mekanisk verkstad förrän jag träffade Johan Pettersson och såg hans cyklar. Han lärde mig de teoretiska grunderna, och sedan googlade jag mig till resten. Nu är ju detta min andra cykel, men det var ändå fortfarande med ett visst darr på hand och utan att egentligen känna att jag fullt ut behärskade det här som jag lyfte brännaren. Rent praktiskt har jag ingen utrustning som man inte hittar i de flesta garage, utöver en enkel mappgas-brännare från Jula och en hög med rostiga stålprofiler som jag satt ihop till en enkel jigg. Vissa gurus inom detta område hävdar ju att man ska bygga femtielva övningsramar som alla bör sågas sönder för inspektion och hivas i soptunnan för att man ska lära av sina misstag, men det är ju tyvärr inte lika kul som att sikta lagom högt och sedan bara använda sig själv (och ingen annan) som försökskanin uteileran.Litelödningsträninggjordejagdock innan jag använde finrören. Just lödningen måste man ju skaffa sig lite känsla för, medan ganska mycket av arbetet väl egentligen mest tar längre tid och kräver större koncentration för en nybörjare som mig.
>How did the design process work?
Utifrån min gamla crosshojs brister och förtjänster visste jag vilken geometri och vilka funktioner jag ville ha, och sedan utgick jag ifrån vad som var realistiskt att jag som nybörjare med min utrustning skulle kunna genomföra. Det ledde mot en muffad ram (enklast) med vissa egna små utsvävningar i jämförelse med min första ram, där det kändes säkert och motiverat (filead styrstam och lite rostfria smådelar).
>Forks, we often see even major frame makers choosing off the shelf forks, why, and did you take this route
På en muffad ram med smala rör finns det ju rent estetiskt inget alternativ till en muffad gaffel, så för mig var det inte aktuellt. Därtill är det en entums skivbromsgaffel, vilket det ju inte kryllar av på marknaden. Som du beskriver verkar ju gafflar ha blivit mer av en komponent, medan det kanske innan var en del av ramen, men jag har ingen aning om varför.
>Painting, was this again something you did yourself or did you use a car body shop?
Mina tidigare försök att lacka cyklar har huvudsakligen genererat en kombination av paranoia över vilka gifter som kan tänkas orsaka snurret i skallen och en ful yta som repas när man tittar på den. Och ur detta har det heller inte vuxit en vilja att bemästra lackerings konst, utan mer en vilja att låta någon som äger ordentlig skyddsutrustning göra arbetet.
>You've a family and a full time job, this must have eaten up a fair few evenings and weekends?
I timmar räknat skulle jag gissa på runt hundra utspridda över ett antal månader. Då är det nog 90 mäta-fila-mäta-fila, 5 städa upp lödningar där jag av säkerhetsskäl varit frikostig med lodet, 2 lödning, och 3 övrigt. Den här cykeln blev färdig när min dotter fortfarande var så liten att hon inte gjorde mycket annat än sov dagarna i ända. Sedan dess har dock brännaren inte varit tänd många gånger. Dels också för att jag gjorde det mesta av arbetet med den här cykeln i hallen i vår lägenhet (lödde gjorde jag dock bland cigarettfimparna på innergården), vilket är något som inte känns lika mysigt med småbarn i huset.
>What's behind the name "sempreverde"
Det är italienska (lite pretto får man vara har jag hört:)) för växter som grönskar på vintern. För mig symboliserar det dels cyclocross och dels cyklar (eller vad som helst för den delen) som är lite mer tidlösa än att de känns daterade för att de är dränkta i fjolårets lackering.
>Henrik, you went with disk brakes?
Till skillnad från vad som verkar vara fallet hos många crosscyklister gjorde det alltid lite ont i min småländska snålmage när man skavde på sina finfälgar:) Därtill är jag usel på att limma crosstuber, så jag behövde en bred 29er-fälg att limma fast dem på. Sen var det också lite av en utmaning, eftersom det är lite knivigt att få ett smalt stålgaffelben att inte flexa vilt under bromskrafterna. Därav det knasiga utseendet på bromsinfästningen på gaffeln.
>How does it ride compared the mainstream bike available?
Jag är väldigt kär i cykeln, om man nu kan vara det, så jag projicerar alla eventuella brister i cykelns uppträdande på min egen oförmåga att hantera den korrekt:) Objektivt är den ju dock lite flexigare än moderna tävlingshojar gissar jag, men inte på ett sätt som jag tycker känns negativt. Den är inte toktung heller, utan klarar sig i alla fall en liten bit under niokilosgränsen.
>Would you do it again/are you taking orders?
Ordrar är nog bättre att lämna till någon som har fler än två cyklar under bältet, men jag kommer absolut att bygga fler ramar. Man är ju inte färdig för att man byggt ihop ett par ramar, utan det går ju alltid att göra nästa lite bättre.
>And finally
Efter ett år har jag nu slutat att kolla efter sprickor och släppta lödningar, men det tog ett tag:)